Find Your Bruno Systém

Úvod

Find Your Bruno (FYB) systém si našel cestu na české závodní tratě a začíná se tlačit na světovou scénu. Nazrál tedy čas se něco o tomto systému dozvědět více. Tedy kde se vzal a co nám přináší.

Zleva: Dita, Bruno a Roman

Na světě je hodně kvalitních a rychlých jezdců, profesionálů, kteří se bijí o účast na stupních vítězů… a pak jezdců, kteří už nebyli tak rychlí, obvykle končili v dolní polovině startovního pole, ale přesto jezdili na každý závod. Jejich motivem byla samozřejmě láska ke skateboardingu, ale taky touha zajet si „soupeře“ sobě rovného. V České republice byl takovým jezdcem Pavel Bacík, jehož hlavním soupeřem byl Bruno Wiche. Oba byli vždy na konci startovního pole a bojovali spolu o předposlední místo. A když Pavel byl předposlední a Bruno poslední, tak Pavel říkal „Jsem spokojen, dnes jsem si zajel svého Bruna.“. A přesně na tomto pocitu je postavena nová myšlenka H2H soubojů. Každý máme ve startovním poli svého soupeře, kterého chceme porazit (jakéhosi Bruna)… Například pro Janise Kuzmince to nejspíše je Viking Hadestrand, pro Luise Selbyho Ferdinand Laux a pro Petra Janouška Josef Štefka, nebo pro Dalibora Daňhela Tomáš Fiala. A na základě této myšlenky jsme celý systém nazvali Find Your Bruno (FYB).

Rozdíly mezi klasickým H2H a FYB H2H

A v čem je tedy nový FYB systém jiný? Není to v kvalifikaci. Ta se jede stejně, jako tomu bylo vždy. Tedy dvě kola a lepší čas z obou kol určí pořadí pro H2H souboje. Změna je tedy v systému H2H soubojů. Tak kde je tedy ten rozdíl? Je jich hned několik:

  1. Ve standardním H2H souboji postupuje 4, 8, 12, 16, 24, 32 jezdců. V FYB H2H může postoupit libovolný počet jezdců (třeba všichni, kteří zvládli alespoň jedno kvalifikační kolo).
  2. Ve standardním H2H spolu jedou první postupující s posledním postupujícím, druhý postupující s předposledním postupujícím atd. Většinou se tak jedná o souboje, které postrádají náboj, a kde je výkonost obou jezdců tak odlišná, že méně výkonný jezdec předjede lepšího jezdce pouze v případě, že ten lepší jezdec svojí jízdu nedokončí.
    V FYB H2H je tomu jinak. Zde spolu svedou souboj jezdci, kteří jsou po kvalifikaci ve výsledkové listině vedle sebe. Tedy např. sedmnáctý s šestnáctým, patnáctý s čtrnáctým atd. Jde tedy o souboje výkonnostně blízkých jezdců a rozhodně tedy žádná jízda není jen „formální“
  3. Ve standardním H2H je při volbě 16 jezdců první kolo složené z 8 soubojů (1 s 16, 2 s 15, 3 s 14, … až 8 s 9). Do dalšího kola postupuje 8 nejlepších a jede se o postup do semifinále, pak o postup do finále, souboj o třetí místo a finále. V FYB H2H je to jinak. FYB H2H je rozděleno do kol po čtyřech soubojích. V prvním kole při volbě 16 postupujících jezdců z kvalifikace spolu jedou jezdci z 16 a 15 pozice, pak 14 a 13 pozice, 12 a 11 pozice a 10 a 9 pozice. Po odjetí těchto čtyř soubojů je počítačovým programem (SW) zaznamenán výsledek a provedena úprava průběžného pořadí na 9 až 16 místě. Tedy např. když šestnáctý porazí patnáctého, tak se posune na průběžnou 15 pozici atd. Dále pak SW zvolí další čtyři dvojice jezdců, kteří spolu sousedí v průběžném pořadí, ale kteří spolu ještě nesoupeřili v FYB H2H souboji… A jede se další kolo.
  4. Ve standardním H2H souboji je konec, když je odjet souboj o třetí místo a finále. V systému FYB H2H je konec ve chvíli, kdy v průběžném pořadí FYB H2H již není jezdce, který by nesvedl svůj souboj s jezdcem těsně před sebou (se kterým prohrál) a těsně za sebou (se kterým vyhrál). Tedy např. pro jezdce na 9 místě je to souboj s jezdcem na 8 místě (ten prohrál) a s jezdcem na 10 místě (ten vyhrál). V tuto chvíli se z průběžného pořadí stává pořadí konečné. Každý si našel svého „Bruna“, tedy soupeře, nad kterým vyhrál a zároveň má před sebou soupeře, který jej porazil, a který si našel svého Bruna v jeho osobě.

Možná to zní trochu složitě, ale není tomu tak. Připravený počítačový program automaticky hlídá dodržování všech pravidel, takže jezdci si jen užívají soubojů s podobně zdatnými soupeři.

Výhody x nevýhody

Tento článek už je trochu delší, než jsem předpokládal, ale pokud někdo dočetl až sem, tak bych chtěl ještě napsat pár výhod a nevýhod, který nový systém FYB H2H má. Nejdříve začnu výhodami:

  • V FYB H2H souboji spolu jedou podobně výkonnostně zdatní jezdci, takže není předem jasný vítěz a oba mají stejnou šanci postoupit dál.
  • Druhý až předposlední postupující jezdec z kvalifikace má zajištěny minimálně dva H2H souboje… V klasickém H2H půlka z postupujících jede jen jednou… Všichni jezdci platí stejné startovné, tak proč by neměli mít šanci si za své startovné více zazávodit. Systém tedy může přilákat a udržet více „průměrných“ jezdců, což v prvé řadě finančně pomůže organizátorům závodů a v druhé řadě se z těchto jezdců jednou stanou jezdci špičkový.
  • Systém je absolutně spravedlivý. Čistě teoreticky se může i poslední postupující jezdec postupně probít mezi nejlepší. Nepředpokládáme to, ale teoreticky to je možné. V některých zemích se jezdí finále A, B, C a D vždy pro 8 jezdcích. To trochu více eliminuje nesmyslné souboje prvního s šestnáctým, nebo dokonce prvního z 32 jezdcem z kvalifikace. Ale neumožňuje to například devátému jezdci se posunout na osmé místo, nebo dokonce ještě výše. To FYB H2H systém umožní.
  • Jelikož je FYB systém založen na podobné výkonosti jezdců, tak je možné udělat jednu velkou Open kategorii, ve které mohou jet muži, ženy a děti společně. Na menších závodech, kde jsou např. jen tři ženy, dvě děti do 11 let, tři do 14 let a jeden do 17 let se v těchto kategoriích H2H souboje nejezdí. FYB systém umožňuje kategorie všechny sloučit a pak spolu jede např. žena s dítětem, protože mají podobnou výkonnost. I jezdci z hůře obsazených kategorií se tak svezou v H2H souboji

Nevýhody celého systému vidím dvě:

  • Pro diváka může být systém trochu nepřehledný a méněkrát uvidí v H2H soubojích nejlepší jezdce. To ale nevadí na závodech Plain, Basic a Prime, kde obvykle žádní diváci nejsou.
  • Každý závod by měl gradovat a poslední jízda by měla být o vítězství. To se v systému FYB H2H nemusí povést. Systém je ale nastaven tak, aby ke konci jeli jezdci s vyšší výkonností.

Závěr FYB systém jsme vyzkoušeli v roce 2017 na jednom závodu v České republice. Zkouška byla úspěšná, takže jsme se rozhodli v roce 2018 uspořádat čtyři závody s FYB systémem. Aby na první pohled bylo patrné, že závod bude mít jiná pravidla, v názvu každého závodu se objevuje zkratka FYB. Rok 2019 začne závodem v Hradci Králové s názvem „FYB Black Hunting“. Přijeďte si zajezdit, užít si nový systém závodění, pobavit se a hlavně, najít si svého Bruna… 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *